Sla over naar de inhoud

Artikel De Gelderlander 22-04-2020

‘Beelddenkende kinderen leren totaal anders’
boek kindercoach
Kindercoach Natasja Esmeijer geeft in haar boek ‘Beelddenkers’ leerkrachten en ouders advies over kinderen die lesstof op een andere manier verwerken.
LUUK STAM
Een vader die vertelt over zijn zoon, die thuis in huilen uitbarst als er dezer dagen een rekenboek tevoorschijn komt. Natasja Esmeijer maakt het in haar praktijk regelmatig mee. ,,Ouders komen er nu achter dat hun kind op school heel gefrustreerd raakt”, zegt de Zelhemse kindercoach.

Ze begeleidt in haar praktijk kinderen die beelddenken. Zij lezen van nature niet van links naar rechts, maar van rechts naar links. Ook blijven ze lange tijd cijfers spiegelen en van onder naar boven schrijven. ,,Tegen de tijd dat ze 9 of 10 jaar zijn, krijgen ze wel toegang tot extra hulpmiddelen, maar dat is veel te laat”, zegt Esmeijer.

In haar onlangs verschenen boek Beelddenkers, als de kwartjes vallen… geeft de kindercoach tips voor leerkrachten en ouders op basis van recent wetenschappelijk onderzoek over de verschillen tussen kinderen met een dominante linker- en een dominante rechterhersenhelft. ,,Zij hebben een totaal andere manier van leren”, zegt ze.
Het hoeft volgens haar niet moeilijk te zijn. ,,Een beelddenker wil eerst het grotere plaatje zien. Daar kun je al op inspelen door een klein stukje extra uitleg aan het begin van een les. Wat zijn cijfers? Wat zijn getallen? Laat leerlingen zelf de getalstructuur ontdekken. En begin dán pas met één plus één is twee.”

Het huidige onderwijs is volledig ingericht op de wijze waarop het grootste gedeelte van de leerlingen de lesstof verwerkt: op de taaldenkmanier. ,,Een taaldenker wil stapje voor stapje oefenen”, zegt Esmeijer. ,,Zoals het er nu voor staat, moeten alle kinderen het op deze manier doen. Maar een beelddenker heeft daar de vaardigheden niet voor.”

Onderzoek toont aan dat zo’n 20 procent beelddenker is. Dat zijn gemiddeld vier of vijf leerlingen per klas. Ze zijn vaak talentvol, creatief en gevoelig. Volgens Esmeijer voelen deze kinderen zich op school vaak niet begrepen. De vertrouwde situatie thuis blijkt veel van deze kinderen goed te doen. Nu de scholen gesloten zijn, ziet de kindercoach grote veranderingen bij de leerlingen die ze – nu uiteraard op afstand – begeleidt. ,,Ze pikken nu bijvoorbeeld ineens het rekenen op. Ze hebben thuis rust en geen last van afleiding of te veel prikkels.”
Eigen praktijk
Esmeijer weet waar ze over praat. Haar beide kinderen zijn beelddenkers. ,,Mijn oudste dochter is heel slim”, zegt ze. ,,Dat wisten we al snel, maar toch kwam ze op de basisschool in de problemen met taal en rekenen. In groep 4/5 merkten leerkrachten op dat ze een beelddenker was. Toen vielen er heel veel kwartjes op hun plek.”

Het ging Esmeijer zo aan het hart dat ze zich steeds meer in het onderwerp verdiepte. Ze las er boeken over, volgde cursussen en begon acht jaar terug haar eigen praktijk. ,,Ik merk dat kinderen die het bij mij goed doen, het op school weer laten liggen. Daarom heb ik dit boek geschreven.”

De kindercoach neemt de leerkrachten niets kwalijk. ,,Zij doen heel erg hun best om het iedereen naar de zin te maken en zo goed mogelijk les te geven”, zegt ze. ,,Maar zolang er geen echt inzicht is in wat beelddenken precies inhoudt, werken zij met de handen gebonden.”

Published inUncategorized

Laat als eerste een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *