Natasja Esmeijer

Natasja Esmeijer

In 1991 heb ik de zeevaartschool afgerond en heb ik 5 jaar over de wereldzeeën gezworven. Daarna ben ik in de techniek gaan werken.

Mijn oudste dochter bleek heel slim te zijn,  heel nieuwsgierig en vol met levensvragen. Toch had ze op school problemen om te leren lezen en rekenen terwijl ze vooruit liep op de klas. Zelf was ik hier totaal niet op voorbereid en verwachtte van school dat zij wel wisten hoe zij mijn dochter het beste les konden geven. Dit bleek niet het geval te zijn. Langzaamaan kwam ik er achter dat mensen heel verschillend kunnen denken en dat dat van invloed is op de manier waarop zij leren. 

Ik ben in 2012 gestart met de praktijk Beeldig Brein om kinderen die buiten het systeem vallen, en waar geen hulp voorhanden is, te helpen. Wat ik in de afgelopen jaren geleerd heb van deze kinderen en volwassenen heb ik samengebracht in mijn boek “BEELDDENKEN, als kwartjes vallen…“.

In mijn vrije tijd werk ik graag in mijn tuin of lees een boek bij de vijver. Ik kan genieten van kleine beestjes of een bloemetje dat zichzelf ergens neer heeft gezet. Ik zou niet zonder de natuur kunnen, even lekker in de zon zitten en beseffen hoe goed wij het hier hebben in Nederland. Kleine dingen zorgen ervoor dat je gelukkig bent. Rust, en acceptatie van jezelf, daar ga ik voor. Niet alleen voor mijzelf maar ik gun het iedereen.

 recensies

cursus beeldig brein

Asha de Zwart

Een paar jaar geleden heb ik kennis gemaakt met Natasja Esmeijer, zij gaf een workshop over beelddenken. De titel sprak mij al zeer aan: beeld en denken, denken in beelden, ik wist van mijzelf dat dit betrekking op mijzelf had. Maar hoe... Natasja heeft op een heel duidelijke en vooral interessante manier inhoud gegeven aan de eigenschap beelddenken. Bij mij zijn er toen vele kwartjes gevallen. Het was een hele opluchting dat mijn manier van denken wel anders is, ik ben rechterkant georiënteerd maar toch hetzelfde als de links georiënteerde mensen. Er is een wereld voor mij opengegaan , een erkenning in plaats van miskenning van mij als persoon, ik vond mezelf dom in plaats van een mens met vele talenten.

Anoniem

Goedemorgen Natasja, ik wil je nog even bedanken voor je verhaal gisteravond. Heb zoveel herkend. Vooral van mijn dochter, maar eigenlijk kwam bij alles wat je vertelde wel iemand van ons gezin langs, gekoppeld aan een aha-moment. Er zijn veel kwartjes gevallen en nog. Dankjewel!

Charlaine van Velzen Een nu grappig voorbeeld was hier op school de uitleg bij de eraf-sommen. Er kwam de term lenen in voor. 10 lenen bij de tientallen of honderdtallen om de som uit te kunnen voeren. Complete paniekstress: maar als je iets “leent” moet je het ook terug brengen en dat gebeurd niet! We hebben de term aangepast, we noemen het nu “halen”.-

Richwald Feenstra Ik merk aan mijn zoon dat hij meteen in de faalangst schiet bij het zien van het rekenboek. Ik kan nu zien dat hij de sommen prima kan maken, maar hij blokkeert. Ook als we samen zitten schiet hij meteen in de stress: boos/huilen.
Ik probeer hem nu ‘trucjes’ te leren. Niet stampen van tafels, maar een manier om het snel te kunnen uitrekenen. Heeft u nog tips?-

Monique Peters-Bosman Charlaine van Velzen én vooral uitleggen wat “tafel” betekent. Veel beelddenkers vergeten namelijk het verschil te zien tussen letterlijk en figuurlijk.-

Richwald Feenstra Monique Peters-Bosman ah.. da’s idd een goeie!-

Monique Peters-Bosman Richwald Feenstra, m.i. ligt daar de oorsprong van het echte probleem. Deze ontdekking heb ik gedaan in de tijd dat een van onze drie zonen zich zo’n vijfentwintig jaar geleden visueel ging ontwikkelingen. Ik zie in Natasja’s boek de wijsheid terug die ik toen graag had gelezen. Chapeau Natasja Esmeijer

Anne Simone Hoffman-Felix Vandaag doen we al 1 uur over twee staartdelingen met decimalen. Waarom?? Is mijn dochter gewoon heel dom? Of speelt er iets anders. Ze heeft een cursus foutloos rekenen foutloos afgerond. Ze heeft een B voor cito toets rekenen, bijna A…….groep 8-