recensies

Asha de Zwart
Een paar jaar geleden heb ik kennis gemaakt met Natasja Esmeijer, zij gaf een workshop over beelddenken. De titel sprak mij al zeer aan: beeld en denken, denken in beelden, ik wist van mijzelf dat dit betrekking op mijzelf had. Maar hoe... Natasja heeft op een heel duidelijke en vooral interessante manier inhoud gegeven aan de eigenschap beelddenken. Bij mij zijn er toen vele kwartjes gevallen. Het was een hele opluchting dat mijn manier van denken wel anders is, ik ben rechterkant georiënteerd maar toch hetzelfde als de links georiënteerde mensen. Er is een wereld voor mij opengegaan , een erkenning in plaats van miskenning van mij als persoon, ik vond mezelf dom in plaats van een mens met vele talenten.

Clara
Hoi Natasja, Ik wil je bedanken voor je boek. Alles wat je beschrijft steeds is zo normaal voor ons dat ik het niet eens weet te benoemen. Zeker niet zo in detail geanalyseerd stap voor stap met veel dwarsverbanden. Ik en mijn zoon leven dit gewoon, het is ons normaal. Ik begrijp niet hoe jij in staat bent geweest alles zo in detail neer te schrijven. Ik hoop dat veel leerkrachten het begrijpen. Clara

Anoniem
Goedemorgen Natasja, ik wil je nog even bedanken voor je verhaal gisteravond. Heb zoveel herkend. Vooral van mijn dochter, maar eigenlijk kwam bij alles wat je vertelde wel iemand van ons gezin langs, gekoppeld aan een aha-moment. Er zijn veel kwartjes gevallen en nog. Dankjewel!
–Charlaine van Velzen Een nu grappig voorbeeld was hier op school de uitleg bij de eraf-sommen. Er kwam de term lenen in voor. 10 lenen bij de tientallen of honderdtallen om de som uit te kunnen voeren. Complete paniekstress: maar als je iets “leent” moet je het ook terug brengen en dat gebeurd niet! We hebben de term aangepast, we noemen het nu “halen”.-
–Richwald Feenstra Ik merk aan mijn zoon dat hij meteen in de faalangst schiet bij het zien van het rekenboek. Ik kan nu zien dat hij de sommen prima kan maken, maar hij blokkeert. Ook als we samen zitten schiet hij meteen in de stress: boos/huilen.
Ik probeer hem nu ’trucjes’ te leren. Niet stampen van tafels, maar een manier om het snel te kunnen uitrekenen. Heeft u nog tips?-
–Monique Peters-Bosman Charlaine van Velzen én vooral uitleggen wat “tafel” betekent. Veel beelddenkers vergeten namelijk het verschil te zien tussen letterlijk en figuurlijk.-
–Richwald Feenstra Monique Peters-Bosman ah.. da’s idd een goeie!-
–Monique Peters-Bosman Richwald Feenstra, m.i. ligt daar de oorsprong van het echte probleem. Deze ontdekking heb ik gedaan in de tijd dat een van onze drie zonen zich zo’n vijfentwintig jaar geleden visueel ging ontwikkelingen. Ik zie in Natasja’s boek de wijsheid terug die ik toen graag had gelezen. Chapeau Natasja Esmeijer–
–Anne Simone Hoffman-Felix Vandaag doen we al 1 uur over twee staartdelingen met decimalen. Waarom?? Is mijn dochter gewoon heel dom? Of speelt er iets anders. Ze heeft een cursus foutloos rekenen foutloos afgerond. Ze heeft een B voor cito toets rekenen, bijna A…….groep 8-