Sla over naar de inhoud

schrijnende gevallen

Schrijnende gevallen

In mijn praktijk krijg ik regelmatig berichtjes van ouders dat het niet goed gaat met hun kind. Het kind is slim genoeg maar op school wil het maar niet lukken. School gaat op zoek naar de oplossing, schakelt de Ib’er in, logopedie of de ergotherapeut. Nog steeds voelt het kind zich niet op zijn plaats en klaagt over last van de vele geluiden, de geuren en voelt zich niet begrepen op school. De leerkracht weet niet wat ze met het kind aan moet en het kind wil niet meer naar school.

Treft het kind een begrijpende leerkracht dan blijft de schade vaak beperkt, maar in een aantal gevallen krijgt het kind lichamelijke klachten en komt uiteindelijk thuis te zitten. Als dat het geval is komt de leerplichtambtenaar om de hoek kijken. Zelfs als er voor dit kind een adequate oplossing gevonden is om te ontstressen en tot leren te komen blijft er gedreigd worden met uithuisplaatsing wordt er gepusht om toch echt maar naar school te gaan. Een optie die dan allang niet meer haalbaar is, en die alleen nog maar meer stress oplevert omdat het kind steeds maar weer het gevoel krijgt dat het faalt. Op deze manier wordt de kans ontnomen om op een alternatieve manier tot leren te komen. Wat is hier aan de hand?

Als de ouders het kunnen betalen komen ze bij mij in de praktijk en geef ik het kind handvatten om verder te kunnen met hún manier van denken. Ik geef inzicht en kennis in hoe zij denken waardoor zij meer grip hebben op hun eigen denkwereld. Kunnen de ouders dit niet betalen, en ik ben echt niet duur, dan volgt er een strijd met school en de gemeente omdat hooggevoeligheid geen diagnose is en er dus geen potje is zoals bij bijvoorbeeld dyslexie het geval is.

Deze kinderen zijn gewoon hooggevoelig. Niks mis mee, mits ze begrepen worden. Hooggevoeligheid is namelijk niet alleen last hebben van geluiden, lampen, labeltjes in je kleding maar het gaat veel verder. Gevoel komt veel harder binnen, je voelt wat de ander voelt en betrekt dat op jezelf, je hebt een innerlijke criticus die de hele dag oordeelt of je het allemaal wel goed doet. Hoe hoger de intelligentie, hoe strenger de criticus van binnen is en des te harder wordt de onrechtvaardigheid gevoeld. 

Kinderen die gevoelig zijn hebben een denkproces dat continu alle facetten van de situatie vergelijkt met situaties uit het verleden en vanuit gevoel bepalen hoe ze moeten handelen. Daarnaast denken ze in beelden en leren vanuit het geheel en waarschijnlijk ook nog van rechts naar links. Ze willen ergens best moeite voor doen maar niet als het moet en pas als ze zelf weten waaróm ze het moeten doen. Allemaal facetten die in het dagelijkse schoolleven niet handig zijn en niet begrepen worden door de juf of meester.

Als deze ouders uiteindelijk bij mijn praktijk aankomen begint de ellende pas goed. De ouders zien waar de oplossing ligt, maar nu school nog. School krijgt te horen dat het kind een beelddenker is en denk de oplossing te weten. Een visueel ingestelde leerling leert vanuit het geheel dus als we samen aan het begin van de week de weektaak doornemen dan weet het kind wat het de hele week moet doen en komt alles goed. Maar er wordt nog steeds voorbijgegaan aan het feit dat deze kinderen, welk intelligentieniveau dan ook, vanuit het geheel leren en dat alle lesstof vanuit het geheel aangeboden moet worden. Eerst snappen waar de lesstof naar toe gaat en dan terug naar de stapjes om de stof op te bouwen. Ook als het kind bij mij in de praktijk geleerd heeft hoe het het beste kan leren, kan het op school nog niet altijd voldoende uit de voeten met zijn opgedane kennis omdat de lesstof niet op de juiste manier aangeboden wordt.

Als de leerkracht kennis en inzicht heeft in de denkwereld van beelddenkers dan kan hij of zij het verschil maken voor deze leerling. Uitleggen waar zijn gevoel vandaan komt, snappen waarom de uitkomst van de som andersom opgeschreven wordt en de lesstof verduidelijken. Kinderen mogen gerust moeilijkheden ondervinden maar ze moeten een eerlijke kans krijgen om deze moeilijkheden de baas te worden. Niet door de moeilijkheden weg te nemen maar samen naar een oplossing en de oorzaak te zoeken.

In het boek : “BEELDDENKERS, Als kwartjes vallen…” staat alvast het inzicht en de kennis zodat jij als leerkracht, samen met het kind de oplossing kan zoeken. Wil je nog meer inzicht en kennis? Kom dan naar de cursus “Beeldig Brein Onderwijs”. In deze tweedaagse cursus leg ik precies uit hoe beelddenkers denken, welke problemen dit met dit meebrengt en hoe je deze kinderen les kunt geven. Samen met de taaldenkers maar met gelijkwaardige uitgangspunten. 

Published inUncategorized

Laat als eerste een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *